Entre el cap i el cul

 Sí, ja sé que com a endevinalla no és gaire complicada. Perquè no hi ha gaires respostes a la pregunta que hi ha entre el cap i el cul. Doncs sí. L'esquena i avui vull parlar d'això.

I vull parlar de l'esquena des de  3 punts de vista.

1) el de la colla

2) dels jurats actuals

3) i de la posició de les colles

L'esquena de la colla

En les colles sardanistes, parlar de l'esquena de la colla és parlar, fins ara, de les patums de cada colla

En temps passats, amb uns jurats que jutjaven moltes colles i tenien poc temps, l'esquena de la colla era pràcticament la única imatge de la anella que veia el jurat. I quan diem esquena ens referim als 3 balladors ( és igual dos noies i una noia o un noi i dues noies) que ocupaven aquest angle de visió dels jurats. 

I què feiem les colles? Simplificant molt, posaven els balladors més alts, amb braços molt llargs i amb bona posició, perquè com més grans eren més tapaven la resta de la colla. Obviament, tenien que ser bons dansaires, experimentats i segurs. I no se'ls demanava molt més que no es trenquessin amb el seu mirall ( el noi o noia que tenien davant).

Perqué encara que fossis el millor o la millor de la colla i, en alguns casos, amb diferència, si la teva alçada no t'acompanyava estaves destinat als cantons de la colla o, com a molt, sent la cara de la colla, és a dir, el que anava de cara al jurat.

Ah!!! Avui no tracto dels excelents balladors o balladores que per "ser massa baixos" se'ls denegava el dret a ser titular de la colla. Tots sabem que va haver una època que algunes colles, les que s'ho podien permetre, ja no deixaven entrar a la colla si no tenies una alçada "mínima".

Però ara, com detallo més avall, amb jurats mòbils, les colles  s'han de preocupar de tots els balladors, de totes les posicions i, mica en mica anirem veient posicions no tan clàssiques.

I com deia aquell,  la millor colla serà aquella colla en què el pitjor dansaire de cada colla tingui més       nivell entre tots els pitjors dansaires de totes  les colles........Val us deixo, 30 segons per tornar-ho a llegir.


L'esquena dels jurats

Com ja he comentat, abans del nou sistema de jurats, eren pocs els que voltaven per veure tots els angles de la colla. I es quedaven amb la visió ( parcial) de la colla que els caps de colla et volien ensenyar.

Tots els que hem portat colla, hem fet aquell gest de posar-nos en el lloc teòric del jurat ( el central i equidistant entre totes les colles). I a més, tots hem fet ( jo el primer, eh?) aquella ridiculesa de fer moure la colla 4, quatre centímetres cap a la dreta o l'esquerra pensant que això era vital pel resultat de la colla.

Però ara, que els jurats tenen tota una sardana per mirar dues colles, els bons jurats tenen la possibilitat,  diria jo l'obligació,  de mirar les colles de tots els costats i veure aquells dansaires que tot cap de colla pensa que ha d'amagar.

És més, ara hauríem de tirar a la foguera, d'excomulgar ( com diu el meu amic Pep) o, simplement, no convocar més, als jurats que estiguin tota la sardana al centre teòric entre dues colles

 

Posició de les colles

I aquí, per acabar, és quan els organitzador o qui sigui, ha de pensar en deixar de pensar en la col.locació de les colles del sistema clàssic. Que per la mània de molts anys fent  posar totes les colles del mateix campionat juntes, hi ha hagut concursos , com per exemple, Poblenou o la primera de Terrassa, on la posició de les colles per poder fer de jurat adeqüadament no era la millor.

I, repeteixo, no cal que les colles d'un mateix campionat estiguin juntes.

L'important és que els jurats puguin veure bé les colles. I si es col.loquen les colles, sense un lloc clar on posar l'esquena, no passa res. Bé,sí que passarà. Passarà que guanyarà qui tingui més i millors balladors; passarà que guanyarà queitingui la millor colla i no la millor esquena. I d'això es tracta oi?




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Blog Parcial

Números, números i números

La Moviola de Ceret