Revesses.SI Revesses.NO

Sabent que no és del tot cert el que vaig dir i amb ànims de provocar el debat, els sardanistes ens dividim en dos grans blocs: els que van d'aplec i els que anem de concursos. I entre aquests últimshi ha els que són pro revesses i els anti revesses. I com en el país, hi ha alguns que som equidistants.

El debat de si en un concurs hi ha d'haver revesses o no és d'aquells debats que es tenen sovint en la cerveseta post concurs. El meu punt de vista ha passat per moltes èpoques distintes influenciat, penso, per si el meu estatus ha sigut només ballador; o ballador i assajador o, com és en l'actualitat, assajador de colles petites. Actualment el meu punt de vista és el següent:
Les revesses si no es fessin en els concursos seria una matèria tendint a desaparèixer, d'igual manera que si un dia es deixen de fer concursos de punts lliures es perdria, en el temps, aquesta disciplina.

Ara bé, el que no estic tant d'acord és que es faci com últimament s'està posant de moda a l'inici dels concursos. Per què no? En primer lloc, perquè moltes colles intentem fer un preconcurs basat en escalfament i concentració que es desvaneix moltes vegades a la cua del galop i després mentre la ballada de la sardana revessa. Recordo aquells anys quan encara tenia cabell que la revessa era com un descans físic entre sardana i sardana o també al final de les sardanes de lluïment.

L'altre motiu és més relatiu al Màrqueting. Si comencem el que hauria de ser un espectacle global pel públic assistent (Si no pensem això, no cal fer-lo al Pla de la Catedral de BCN o la Plaça Major de Vic, per posar només dos exemples) no podem començar amb la part d'espectacle menys agradable pel públic i més difícil d'entendre, entre altres coses perquè en molt pocs concursos (per la zona tarragonina, el Jan Morros ho acostuma a fer) s'explica als assistents el que farem i de què es tracta. La gent veu ballar unes mini anelles ballant "malament", unes persones que estan fora de l'anella fent coses en una llibreta i que en sec comencen a córrer (he vist algunes carreres del Joan Casals o el Victor Sallés del grup Maig que ni Usain Bolt), colles que tot d'una deixen de ballar i altres que es posen a ballar "millor" i algunes que segueixen ballant i que quan acaben es posen a aplaudir i ja tornen a ser amics d'aquell dansaire que havien deixat castigat fora de l'anella.

Desconegut per molts dansaires de colla és la modalitat de concursos de revesses individuals. Molts dels que van ho viuen en molta devoció i es foten un fart de fer quilòmetres per assistir a la mitja dotzena aproximadament d'aquests concursos. És gent molt preparada en la seva majoria. La parafernàlia és d'acte solemne. Es sortegen els seients perquè no pugui haver-hi "compadreos", les rutines de cada concurs (el mateix boli, la mateixa llibreta i, si convé, el mateix vestit), la concentració i les mirades de reüll a veure què ha fet l'altre, donar la resposta el més tard possible per no donar pistes i els silenciosos o no "mecagundeus" quan el tiratge era 20x80 i  has posat 40x60.

Jo hi he anat a un parell d'aquests concursos i és una experiència que algun cop repetiré, a no ser que els revessaires s'enfadin molt amb el que estic dient, perquè ja se sap que els sardanistes, tots, tenim la pell molt fina.

I de l'últim que vull parlar és de REVESSES.CAT. Un grup d'irreductibles que fan una feina, molt currada, de curs on line amb moltes revesses per practicar, també per concursar i amb les respostes de cada revessa i l'explicació, si cal.

Jo fa quasi tres anys que ho vaig descobrir, perquè el Jordi Prats m'insistia i reconec que he tingut temporades que m'he enganxat i que el poc que sé de resoldre revesses ha sigut gràcies a aquesta pàgina.

Ara, i perquè ens puguem distreure durant aquest pesat però necessari confinament, han penjat bastant material per practicar i, el més important, amb uns tutorials que et donen la resposta de cada revessa molt ben currats i treballats.

Com a responsable de colles juniors com li agrada dir al Quim Rutllant intentaré que alguns joves de les meves colles s'aficionin. Com diuen en altres països: "El saber no ocupa lugar".

Doneu-li una ullada (i és gratis, jejeje)

***Ostres Manel, encara no sé si estàs a favor o no de les revesses.

Jo el que estic a favor és que ens cuidem, que tinc unes ganes boges de poder sortir de casa i ballar sardanes... Encara que siguin revesses.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Blog Parcial

Números, números i números

La Moviola de Ceret